Болгарський обряд викликання дощу

У західній Болгарії та Сербії існують два взаємопов'язаних ритуали щодо зміни погоди в потрібну сторону. Подаю узагальнену функціональну характеристику обрядів отриманих в етнографічних експедиціях на рубежі XIX-XX століть.



Обряди не мають точної календарної дати, але зазвичай виконуються навесні або влітку на початку посушливого періоду (Спасівка). У деяких областях Болгарії проводяться на Г'єрговден для суміщення зі святом і для отримання більшого ефекту родючості, добробуту та захисту від зовнішніх негативних впливів.

В обряді званому Пеперуда або Перперуна, Перпелюда, Перуніга, Парпалуда, Вай Дудула, Вай Гугу, Ой Люле, Росоманка, Войданка, Додола, Дудул і Додола, беруть участь тільки дівчатка, що не досягли статевої зрілості і молодше 12 років. Деякі вчені вважають, що назва "Пеперуда" (метелик) походить від імені дружини Бога Перуна - Перперуна, чий культ один з основних в обрядах пов'язаних з молитвами дощу.

Умови для дівчинки, якій відведена головна роль в обряді - повинна бути сиротою або останньою дитиною в сім'ї. Переслідувана своєю "свитою", тобто супроводом, дівчина прикрашена зеленими вербовими гілками і звичайно під ними або зелене вбрання, або стара сорочка, з розпущеною косою й боса. Увесь супровід теж одягнений в зелене. Супроводжують "метелика" до кожного будинку, де їх зустрічають господині. Свита співає, метелик танцює, а господиня поливає її водою. У кожному з будинків господиня дає дар - сир, масло, борошно, сіль. Заборонено давати яйця, щоб не викликати град. Усі дари даються в ситі. Після того як група йде з двору, господиня може поворожити на ситі: якщо пущене впаде дном вниз, то це означає великий достаток і достаток будинку.

Група дівчат не лише відвідують будинки, а й усі колодязі і джерела на селі. Наприкінці обряду група йде до річки, де купають основну учасницю. Після цього сідають до трапези, яка повинна бути приготована із зібраних продуктів вдовицею.

Іноді основна особа в обряді - циганка. У цьому разі вимоги до неї: остання дитина в сім'ї або вагітна. Часто їй на щиколотку ноги прив'язують хрестик узятий з кладовища як знак неприйняття або чужорідність до суспільства і знак бідності який за народним повір'ям може умилостивити Бога.

Обряд Пеперуди тісно сплетений з обрядом Герман, який починає проводитися у цей же або на наступний день. За допомогою жінок, які вже припинили статеве життя, молоді дівчата виготовляють ляльку чоловіка з ясно вираженим фалосом, що символізує родючість. Лялька називається Герман або Георгі, Гошо, Гечо, Дюрманджо, Дюрманчо, Драганчо, Скалоян, Кабаіван, Джерман, Церман.

Ляльку виготовляється або з глини або з гілок і одягу. Голову обкладають квітами, а іноді і шкаралупою з першого великоднього яйця. Мета цього обряду - спричинити поновлення знищеного урожаю і відродити рівновагу в Природі.

Часто на живіт ляльки кладуть жабу - символ дощу, достатку і нового життя. Своєю вологою шкірою жаба протиставляється посухам. Іноді до ляльки чіпляють і червоний перець як символ мужності. Цілу ніч жінки оплакують ляльку і спостерігають, щоби через неї не переступила кішка.

Наступного дня молоді чоловіки ховають ляльку на березі річки і під час перенесення ляльки до місця поховання оплакують його словами:

"Умрел Герман от суша,
От суша за киша,
Многу здраве да носиш!
Германе, Германе!"

При небохідності позбавитися від дощів і повені:

"Умрел Герман от киша,
От киша за суша,
Многу здраве да носиш!
Германе, Германе!"

Цікаво й те, що під час подібного язичницького обряду вже у добу християнство часто в обряді бере участь і піп, який виконує хрещення ляльки і подальше відспівування на могилі.

— Катажина Лелевкка, "Славістика Лодзська"



Создан 08 мая 2014



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником

© Balkano-Carpatica.io.ua