Келушарій - магічний танець Балкано-Карпат

Таке ім'я носить один з найбільш цікавих і архаїчних ритуалів, що зберігся в Південно-Східній Європі. В сучасній Румунії він поступово прийняв статус забави виконуваної для туристів - доля багатьох сакральних ритуалів.



У соціалістичну епоху про обрядове значення келушарія намагались не згадувати. Однак, те що, цей залишок давньої, ще язичницької куьтури, зберігався з усією його повнотою як повноцінний ритуал аж до середини ХХ століття на території Європи (і можливо, сьогодні десь ці обряди ще виконуються), не може не вражати.

- Походження

Про його походження йдуть суперечки , так само як і про те , якому божеству , жіночому чи чоловічому приносять клятву Келушари (Cãlusari) - це не тільки назва танцю , але й назва самих танцюристів . Існують гіпотези латинської, грецької та місцевого , фракійського походження танцю. В останньому випадку приводяться аналоги з кабірами - особливим станом жерців у Фракії , які займалися тим же - ходили з храму у храм постійно танцюючи . У V ст. до н.е Ксенофон описує «колаврінос» - військовий танець фракійців. Так чи інакше , перейдемо до опису ритуалу.

- Ритуал для посвячених

Танець (а точніше ритуал , який складається не тільки з танців) відправляється тільки посвяченими чоловіками , що проходять спеціальну ініціацію, які збираються раз в рік , напередодні Русалій (4-5 тижні після Великодня) . Число їх коливається від 7 до 11. Їм забороняються будь-які зв'язки з жінками в цей період. Незважаючи на те , що в танці можуть брати участь тільки чоловіки , багато хто, в тому числі Димитрій Кантемир в XVIII столітті в своїй праці " Descriptio Moldaviae " відзначають , що часто учасники цих груп переодягаються в жіночий одяг , щоб їх не впізнали Єлі ( Русалії ) - жіночі духи, що викликають хвороби і заподіюють зло , особливо чоловікам . У той же час особливим шануванням серед них користується фігура жіночого божества Іродяси , без згадки якої не починався раніше жоден танець. Сідаючи за трапезу , перший шматок вони зобов'язані були кинути під стіл - «для Іродяси» ( Марчел Олінеску «Румунська міфологія»). Олінеску також наголошує на тому , що їй приносяться певні клятви (сам образ Іродяси у фольклорі нагадує давньогрецьку Гекату , пізніше ототожнювану з Діаною, М. Еліаде називав Іродясу або Арад «румунською метаморфозою Діани»). Це покровителька різноманітних жіночих духів і відьом.

- Німий

У групі, окрім формального розпорядника , який керує всім процесом є ще Німий , цій людині забороняється говорити на протязі всього часу (два тижні ) , поки виконується ритуал. Він носить маску або цапову бороду, вирізаний з дерева фалос, і може робити все що хоче: порушує танець, все псує і тільки йому довіряють священний предмет - дзьоб Келуша . Саме йому всі інші приносять клятву вірності. У руках його примітивна зброя - лук і стріли, сокирка, дубина, батіг (всі інші мають лише обрядовий характер дубини) .

- Воскресіння, народження і смерть

Професор Йон Гіною ділить обряд "келушарілор" в три етапи:

1 ) Народження Келуша - в цей час збирається група чоловіків , які братимуть участь у ритуалі . Робляться два сакральних предмета - стяг (з використанням безлічі символічних предметів), і дзьоб Келуша (якого більше шанують і бояться ніж християнський хрест). Останній робиться з дерева і може виглядати у вигляді голови і горла птиці, коня , вовка , пса або людини. Його похоронами , власне і завершиться все пізніше. Тоді ж учасники групи в таємному місці приносять клятву вірності Келушу , якого називають Зеу ( «бог» , слово застосовується насамперед до язичницьких божеств) . Після принесення клятви члени браства проходять під стягом або через «браму» складаються, що складаються з стягу і тіла Німого - вони вважаються двома священними стовпами. Так учасники ритуалу входять в сакральний світ і залишають світ профанський . Всі ці елементи були засвідчені в зовсім недавній час .

2) Танець. Келушари починають ходити від села до села постійно танцюючи, для танцю характерні високі стрибки в повітря, такі, що здається учасники не торкаються ногами землі. Вважається, що танець є магічною дією і може вилікувати від хвороб, насамперед від «падучої єлелор», яка вражає жінок у перші три дні цього тижня, медичні ознаки «падучої» подібні до епілепсії.

3) По закінченні певного часу настає пора похорону Келуша. Обряд проводиться після заходу сонця в другий понеділок після Русалій. Після його завершення (коли священний предмет - дзьоб Келуша заривають у землю). Починається священне втеча - всі кидаються в розсипну і потім вже, зустрічаючи один одного не нагадують про те, що відбувалося в перебігу цих декількох днів. Через рік Дзьоб Келуша дістануть з під Землі, і все почнеться заново.

Танець і його обряди характерні не тільки для румунів, а й для решти східно-романських етносів таких як влахи Сербії та аромуни Болгарії та Греції. Що цікаво, в гуцулів Українських Карпат присутній подібний магічний танець - аркан. Перекази свідчать, що вперше гуцульський танець “Аркан” виконали витязі, які зійшли з гір. Можливо, це були ті самі фракійські племена, які дали початок келушарам.

- Детальніше про танець Аркан: http://vk.com/wall-31744227_4027



Обновлен 09 мая 2014. Создан 07 мая 2014



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником

© Balkano-Carpatica.io.ua